Pages

Thursday 12 December 2013

Kecubung

Pokok kecubung. Mungkin anda pernah mendengarnya. Mungkin anda juga tahu kegunaannya. Mungkin ada juga antara anda yang tidak mengetahuinya. Pelbagai kegunaannya. Boleh juga digunakan untuk tujuan menjahanamkan orang lain dengan menyatupadukannya bersama ilmu sihir.

Walau bagaimanapun, jangan kita bualkan yang boleh merosakkan orang lain, lebih baik kita bincangkan kebaikannya. Ini kisah benar, pernah ditempat saya satu kampung ayam-ayam mati diserang oleh sampar ayam . Tetapi yang menghairankan kami adalah ayam-ayam yang terdapat di rumah kawan ini tidak ada seekor pun ayamnya yang mati sedangkan ayam-ayam jiran-jirannya mati. Bila ditanya, rupa-rupanya kawan ini tadi ada menanam pokok kecubung, dipercayai ayam-ayam akan memakan daun-daun ini sebagai pencegah daripada terkena serangan tersebut.

Kalau difikir secara logik akal memang tidak logik. Tetapi memang terbukti, saya sendiri pun sudah menanamnya tetapi tumbuhan ini sangat susah untuk dibiakkan. Sudah banyak benihnya disemai tapi tidak menjadi. Yang ada inipun pemberian kawan. Rasa-rasanya yang berdarah sejuk saja mungkinnyang boleh menanamnya.

Tumbuhan ini tidak menyusahkan pun jika ditanam di sekeliling reban, selain daripada menjadi ubat ayam ia juga menjadi hiasan halaman sebab bunganya cantik apabila berkembang.

Mencuba adalah lebih baik daripada pasrah tanpa usaha.

No comments:

Post a Comment